Koululaistemme motivaatiota ja innostusta pitäisi pikaisesti kohottaa. Tämä kirja tarjoaa ratkaisuksi pedagogisen viihtymisen.
Ryhmäilmiöt tuntemalla ja ryhmien tavoitteellisella ohjaamisella voi vaikuttaa ratkaisevasti oppimisen ilmapiiriin. Jos haluaa hyötyä oppivien ryhmien pedagogisista mahdollisuuksista, niiden dynamiikkaan on tutustuttava ja niiden ohjaamista on harjoiteltava. Oleellista on, että oppilaiden ja opettajien maailmat kohtaavat entistä paremmin ja että opettaja ottaa ryhmän ohjaajan roolin sen sijaan että yrittää opettaa yksilöitä luokassa.
Tässä teoksesta saat vinkkejä ryhmäilmiöiden tunnistamiseen, hyödyntämiseen ja ohjaamiseen niin oppilaitten parissa kuin opettajayhteisössä. Kun opettaja kehittää ryhmäänsä pedagogista viihtymistä tukevan ilmapiirin, hänen toimintansa kolmena kulmakivenä ovat uteliaisuuteen vetoaminen, jokaisen ryhmän jäsenen turvallisuudesta huolehtiminen ja aktiivisen vuorovaikutuksen mahdollistaminen.