Esi- ja alkuopetuksen vuosilla on tärkeä merkitys sille, millaisia eväitä lapsi saa elämänpolulleen. Ydinkysymys on, kuinka hyvin onnistutaan tavoittamaan kunkin lapsen tarpeet.
Kirjassa paneudutaan esi- ja alkuopetusikäisen lapsen oppimisen, kasvun ja opettamisen erityisluonteeseen sekä pedagogiikan lähtökohtiin. Käytännönläheisissä artikkeleissa tarkastellaan esimerkiksi leikin merkitystä, toimijuutta ja oppimisen tuen eri muotoja sekä pureudutaan muun muassa lukemaan ja kirjoittamaan oppimiseen, tiede- ja ympäristökasvatukseen sekä musiikkiin, draamaan ja kirjallisuuteen. Lisäksi kirjassa pohditaan, miten esi- ja alkuopetusikäisten lasten kanssa voidaan tarkastella tekoälyä ja sen toimintamalleja. Teoksesta saa runsaasti vinkkejä ja tehtävämalleja esi- ja alkuopetukseen.
Uudistetussa painoksessa on huomioitu esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden vuosiluokkia 1.—2. koskevat muutokset. Uudet artikkelit käsittelevät esi- ja alkuopetuksen siirtymävaihetta, liikuntakasvatusta ja matemaattisia taitoja.
Kirjan kirjoittajat toimivat erilaisissa opetuksen ja tutkimuksen asiantuntijatehtävissä. Heillä on myös monipuolista pedagogista osaamista eri-ikäisten lasten ja aikuisten opettamisesta. Toimittajista KT, dosentti Taina Kyrönlampi toimii yliopistonlehtorina, KT Kati Mäkitalo professorina ja KT Minna Uitto professorina Oulun yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa.