Ennakoimattomista muutoksista ja erilaisista kriiseistä on tullut arkipäivää kouluissa. Koulun resilienssillä tarkoitetaan sen kriisinkestävyyttä, selviytymistä, joustavuutta ja palautumiskykyä. Resilientin koulun arki on sujuvampaa ja koko kouluyhteisön hyvinvointia kannattelevaa.
Epävarmoina aikoina koululla on keskeinen rooli siinä, että jokainen oppilas voi tuntea olonsa turvalliseksi, kokea onnistumisia ja voida hyvin. Avain resilienssiin on hyvinvoiva yhteisöllinen koulu, joka toimii aktiivisesti yhteistyössä perheiden ja lähiyhteisöjen kanssa ja jota yhteiskunnan eri palvelut, säännökset ja muut toimijat tukevat.
Tässä teoksessa kerrotaan, millaisia innovatiivisia ratkaisuja ja uusia käytäntöjä tarvitsemme, jotta koulun resilienssiä tukeva toimintakulttuuri voisi toteutua. Teos sopii opettajille, rehtoreille, opettajaksi opiskeleville, päättäjille, vanhemmille sekä kaikille lasten ja nuorten parissa toimiville tahoille.
Marja-Kristiina Lerkkanen on kasvatustieteen professori Jyväskylän yliopistossa ja pitkän linjan opettajankouluttaja ja oppimisen tutkija. Katariina Salmela-Aro on akatemiaprofessori Helsingin yliopiston kasvatustieteen tiedekunnassa ja EDUCA — Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivan varajohtaja. Marja Vauras on kasvatustieteen emeritaprofessori Turun yliopistossa ja kasvatuspsykologian, etenkin oppimisen ja opettamisen, tutkija.
Kirjoittajat ovat Resilientti koulu ja koulutus EduRESCUE -hankkeen tutkijoita Jyväskylän, Helsingin ja Turun yliopistoista sekä hankkeen sidosryhmien asiantuntijoita. Kirjoittajilla on runsaasti kokemusta yhteystyöstä opettajien, rehtoreiden, vanhempien sekä lasten ja nuorten kanssa.